Шкільний підручник з української літератури як інструмент формування культурної компетентності учнів

  • Мар’яна Ягнич Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
  • Наталія Грицак Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключові слова: підручник з української літератури; культурна компетентність; інтермедіальність; інтермедіальний аналіз; вивчення художнього твору; учні; міжмистецькі зв’язки; урок літератури.

Анотація

У статті проаналізовано навчально-методичне забезпечення з української літератури у 5–7 класах у контексті міжмистецьких зв’язків. Розглянуто підручники, оцінено рівень реалізації культурної компетентності відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти. Особлива увага приділяється інтермедіальному аналізу, який сприяє встановленню зв’язків між літературою та іншими видами мистецтва, зокрема живописом, музикою та кінематографом. Дослідження свідчить, що шкільні підручники передбачають мистецький контекст у вивченні української літератури, інтегруючи різні види мистецтва для поглибленого розуміння художніх текстів. Аналіз шкільних підручників доводить, що авторами запропоновано низку рубрик («У колі мистецтв!», «Література в колі мистецтв», «Мистецькі діалоги» тощо), присвячених міжмистецьким зв’язкам.

У статті наголошується на необхідності впровадження засобів інтермедіального аналізу, що дозволить сформувати в учнів здатність глибше інтерпретувати літературні твори через призму інших мистецьких форм. Доведено, що хоча шкільні підручники закладають основу для міжмистецького аналізу, все ж потребують удосконалення у напрямі розвитку методології взаємодії літератури з мистецтвом. Перспективним напрямом подальших досліджень визначено розробку ефективних методів застосування інтермедіального аналізу в шкільній освіті.

Опубліковано
2025-07-12